søndag 16. september 2012

Organisering og rengjøring av smykker

Som vi lovte vil vi prøve å poste litt nyttige og kanskje inspirerende innlegg på bloggen vår. Her er vårt første forsøk.

Vi får inn masse lekre smykker fremover og vil derfor lage ett innlegg med tips om oppheng og organisering av smykker og tilbehør. Det er jo så kjedelig å tidkrevende å finne det rette tilbehøret om alt bare ligger i en haug. Flettet i hverandre....den ene øredobben man ikke finner og smykker som blir ødelagt. Klarer man å lage ett system vil det bli mye lettere-og det kan i tillegg gi ett lekkert tilskudd til interiøret. Smykkene kan bli ett blikkfang, samtidig som de er lette å plukke når man trenger de.

Det finnes mange løsninger-og du har kanskje funnet din optimale oppbevaring? Vel, her er noen tips i fra oss på hvordan man kan gjøre det.

Lukkede glassbokser fra Lisbeth Dahl-for deg som vil ha alt samlet i bokser-men samtidig kan du se hva som er i boksen uten å måtte grave rundt. Dekorativt, og holder smykkene unna støv.

Skuffordner. Disse typene liker jeg. Du kan ha den oppe på en kommode/bord-eller du kan ha den nede i en skuff. Legg ringer for seg, brosjer for seg, og lange kjeder osv...på den måten ser du fort hva du vil ha


Det finnes flere ulike trær til å henge armbånd, kjeder og øredobber på. Disse er flotte å ha stående på bord/kommode eller hyller. 

Her er en hjemmelaget type laget av drivved. Lekker!


Disse er populære-her kan du henge armbånd, korte smykker, perlesmykker osv. 
Denne er fra Lisbeth Dahl, men de finnes hos mange leverandører.




Her er en lur kombinasjon. Knagger og hylle. Istedet for parfyme på hylla kunne man satt gjennomsiktige krukker eller smykketrær som vist over.


Slike bokser finnes overalt-du kan også bruke de som er til te-poser. Her kan du velge å ha lokket på eller åpent-praktisk, eller dekorativt-velg selv. 



Elsker denne varianten. Jeg har selv en hvitmalt settekasse, men min ligger på kommoden. Jeg legger smykkene etter typer...og har planer om å få skjært til en glassplate til å legge over. En glassmester tar sikkert ikke så mye for det. Er du heldig er målene lik en ramme-da kan du kjøpe ramma og stjele glasset. Denne løsningen skal henge på vegg. De har lagt på tapet bak ramma-malt den og satt i små knagger. Billig og genialt. Nå er det loppemarked-tid...så settekasser skal være mulig å få tak i billig!
 


Også en hjemmelaget variant. Ramme med stoffbelagt finerplate. Små blondebånd er festet på platen slik at du kan henge opp smykkene i disse. Lekker!


Jeg har også en slik variant til de lange store smykkene. Jeg har kjøpt to enkelt-knagger som jeg har hengt i to størrelser, men man kan jo absolutt benytte seg av denne lure saken om man finner den. 


Hva med å bruke en hylle og lage ulike små rom som kan romme alt fra briller, smykker og dilldall? Genialt!


Denne er smart-her har du ett fat som du kan legge alle små øredobber og ringer i.


Jeg var så heldig å få kjøpe en dobbelt slik-jeg henger alle de harde armbåndene mine på den. Dekorativt og veldig oversiktelig. 

Jeg har også en tørkerullholder som jeg har kjøpt på Åhlens i stål. Der samler jeg opp resten av armbåndene som ikke blir brukt så ofte. :)




Her ser du de mer proffe stativene du kan få kjøpt. Jeg har funnet alle bildene på nettet, så du søker bare opp smykkeholdere så finner du masse fint!

Ikke undervurder vårt kjære stettfat! Det er superlekkert å legge smykker i høydene-og det er mer oversiktlig enn å bare ha alt i en haug!

Det finnes nok enda flere løsninger-og kanskje du har en enda bedre hjemme hos deg? Det viktige er å finne noe som fungerer for deg! For smykkene sine skyld, holdbarhet og det å bevare de lengst mulig-er det ihvertfall viktig å være litt snill med de!

Da kommer vi til oppbevaring. 
Det er ikke så mange år siden jeg fikk følgende råd selv: Ha aldri smykkene dine på badet eller på rom med høy fuktighet. Oppbevar de mørkt og tørt. Dvs soverommet er perfekt! Fukt forringer smykkene dine og kan gjøre at de blir fortere stygge. Vi vet jo også at parfymen helst bør sprayes andre steder enn der du skal ha smykker også....
Jeg har ett godt tips til bling bling smykker som ikke er ekte-jeg legger de i Zalo-vann i ca 5 minutter. Skyller de godt-og tørker de forsiktig med et glasshåndkle. Da blir de som nye. :) Dette gjelder stålsmykker-og noen sølvsmykker. 
Har du ekte smykker, med diamanter og andre steiner ville jeg forhørt meg med gullsmeden-de har ofte egne produkter som bør brukes for å bevare de best mulig.

I tillegg kan det være lurt å separere smykkene og oppbevare de i organza-poser. Små silkeposer. Ofte får du med slike når du handler smykker-ikke kast de! Jeg samler på mine! De er supre å bruke når du drar på reise også-da kan du lage små sett til hvert antrekk-så har du smykkene klare :)

Ble du som meg litt ivrig? Jeg skal gå igjennom mine smykker, gi de litt rengjøring og finne den rette plassen for de-men det får bli i morgen. 

Ha en flott uke alle sammen-og du: Takk for at du følger akkurat Bubbelgirls! 

1 kommentar:

  1. Skuffordner til smykker som på bildet, hvor er den ifra?

    SvarSlett